Stoomcursus theorie

1. Inhalen

Wanneer je harder gaat dan je voorganger en er is genoeg ruimte dan kan je een inhaalmanoeuvre overwegen.
Tenslotte hebben we het in het verkeer ook vaak over de doorstroming, een begrip dat soms wel eens al te voortvarend wordt toegepast.
In het verkeer spreken we van 'inhalen' als we het hebben over het inhalen van rijdende bestuurders in dezelfde richting.
Stilstaande obstakels haal je niet in, die 'ga je voorbij'. Vaak zijn dit geparkeerde voertuigen, containers, afzettingsmateriaal en andere objecten.

Zorg ervoor dat:
- je obstakels niet te snel of te krap passeert
- je fietsers en snorfietsers die ook het obstakel voorbij rijden niet in gevaar brengt
- je erop voorbereid bent dat tegenliggers misschien door zullen rijden

Links inhalen is de regel

Je haalt altijd links in, behalve in de hierna genoemde uitzonderingsgevallen

Rechts inhalen is toegestaan:
- vlak voor en op een rotonde
- als je rechts van een blokmarkering rijdt
- als in file wordt gereden
- als het in te halen voertuig een tram is
- als het in te halen voertuig links heeft voorgesorteerd en richting naar links aangeeft

Verboden in te halen
Inhalen is niet altijd de oplossing. Het levert ook lang niet altijd tijdwinst op en soms is het uitermate gevaarlijk.
Bovendien is er een aantal situatie's waarbij inhalen bij wet verboden is:
- Wanneer het inhalen gevaar of hinder veroorzaakt
- Wanneer je bij het inhalen een doorgetrokken streep moet overschrijden
- Wanneer jezelf wordt ingehaald
- Vlak voor of op een voetgangersoversteekplaats ( zebrapad )
- En natuurlijk als het bord 'inhalen verboden' is geplaatst    inhaalverbod


Theorie onderdelen

     Inleiding
  1 Begrippen
  2 Algemene bepalingen
  3 Snelheid en afstand
  4 Stilstaan en parkeren
  5 Verlichting
  6 Inhalen
  7 Bijzondere weggedeelten
  8 Kruispunten voorrang en
     afslaan

  9 Voertuigeisen
10 Auto en milieu
11 Verkeerstekens