Dit hoofdstuk gaat over de belasting van het milieu als je autorijdt
Je kunt hier als bestuurder nog veel aan bijdragen om deze belasting zo laag mogelijk te houden
In het theorie-examen zijn daarom ook vragen opgenomen die over dit milieuaspect gaan
Eén van de belangrijkste factoren in dit verhaal is het brandstofverbruik
Er zijn tips om dit zo minimaal mogelijk te laten zijn:
- schakel tijdig naar een hogere versnelling (tussen 2000 en 2500 toeren). Minder toeren is minder
verbruik
- langer dan een minuut wachten? Zet de motor af
- kijk vooruit en anticipeer. Dit om veel remmen, optrekken en schakelen te voorkomen
- gebruik het rollend vermogen als je ziet dat je verderop moet stoppen
- rijd met de juiste bandenspanning. Te lage spanning geeft rolweerstand
- gebruik stroomverbruikers zo min mogelijk. Stroomweerstand
- geen open ramen of schuifdak. Luchtweerstand
- rijd niet onnodig met skibox, fietsendrager of imperiaal. Luchtweerstand
- benut het effect van de cruisecontrol
Ook overmatig geluid is een vorm van milieuvervuiling
Spelen met het gaspedaal, wegrijden met piepende banden en onnodig toeteren zijn verboden
Hetzelfde geldt voor geluidsinstallatie's die een overmatig lawaai produceren
Sinds 1 november 2012 bestaat er een verplicht bandenlabel. Dat label moet voor meer bewustzijn zorgen over de verkeersveiligheid, het brandstofverbruik en het geluid van de banden
- Het brandstofgebruik wordt bepaald door de rolweerstand. De zuinigste band krijgt een A-label en
de minst zuinige een G-label. Het verschil tussen deze twee labels is tenminste 7,5%
- De veiligheid van de band wordt gemeten aan de remprestaties op een nat wegdek. Ook hier kan
een band scoren tussen A en G. Het verschil in remweg kan oplopen tot boven de 30%
- Het geluid dat banden maken wordt weergegeven door middel van golven.
1 golf betekent 'weinig' geluid, 2 golven betekent 'gemiddeld' geluid en 3 golven betekent 'veel'
geluid